Puchtours

PUCH MAXI

Historien bag Puch Maxi

Puch Maxi blev udviklet som en økonomisk og driftssikker knallert, der kunne bruges af alle aldersgrupper. Dens enkle konstruktion, lette vægt og lave brændstofforbrug gjorde den hurtigt populær i Europa, især i Danmark

Da maxi'en kom til Danmark

Torben Andersen var en del af direktionen hos PUCH-importøren O. E. Andersen A/S, som i samarbejde med Steyr-Puch’s konstruktører fik udviklet PUCH Maxi’en i slutningen af 60’erne.

Frem til starten af 90’erne, da PUCH lukkede, blev der i Danmark solgt ialt ca. 220.000 PUCH Maxi og 200.000 PUCH-gearknalleter (eksempelvis MS50, VZ50, PUCH Flagskib, PUCH Monza). 

 

En rigtig pige knallert

I Danmark manglede der en knallert til pigerne, eftersom PUCH indtil da kun lavede større og tungere gearknallerter.

Derfor satte danskerne sig sammen med PUCH fabrikkens teknikere i Østrig og konstruerede en lettere model med automatgear, som kunne tiltale pigernes ønsker og behov.  Det blev så PUCH Maxi, som blev lanceret i Danmark i 1969 først som pedalmodellen PUCH Maxi 1P og senere i 1974 kom så PCH Maxi 1 K  med kickstarter.

Puch Maxi – En ikonisk knallert

Puch Maxi er en af de mest ikoniske knallerter nogensinde. Siden dens introduktion i 1969 har den været elsket af entusiaster over hele verden for sin pålidelighed, enkle design og karakteristiske motorlyd. Den blev produceret af det østrigske firma Puch og er stadig en kultklassiker blandt knallertfans i dag.

I 1970’erne og 80’erne blev Puch Maxi et symbol på frihed for unge mennesker, og den var kendt for sin holdbarhed og mulighed for tuning. Selvom produktionen stoppede i 1990’erne, er interessen for Puch Maxi stadig høj, og mange entusiaster restaurerer og vedligeholder deres knallerter i dag.

Vil du prøve en tur?

Hos Puchtours kan du leje en Puch Maxi knallert, og komme en tur tilbage i tiden. Så hvis du savner en tur med dine gamle venner, og ikke lige ligger inde med de gamle knallerter, så kom forbi og prøve en tur hos os: